donderdag 25 december 2008

Debat BTExpo: de gevolgen van de crisis op het gedrag van de consument.

Tijdens dit debat kwamen vier touroperators aan het woord over hoe zijn denken over het consumentengedrag i n tijden van crisis . De 4 touroperators waren Arthema, Euram, Kuoni en Best Tours, hun doelgroep is de midden- en hogere klasse. Ondanks de crisis, hebben ze toch een goed gevoel over de toekomst. We zitten momenteel midden in een economische vertraging: de klant kijkt uit, vergelijkt, stelt wat uit,…maar uiteindelijk zullen ze toch een reisje boeken. En dit moment is belangrijk dat de reisagenten een toegevoegde waarde zijn, de klanten warm blijven maken om die ultieme droomvakantie te maken.
Bestemmingen zoals de Emiraten, Mauritius voelen nog niet zoveel van de crisis dit is logisch want de gefortuneerde zullen kunnen blijven reizen en de middenklasse zal het voelen.

We kunnen zeggen dat er twee manieren wat de touroperators doen om deze crisis te overleven. Een deel van de touroperators gaat promoties aanbieden om toch maar het hoofd boven water te houden in de iets wat moeilijkere tijd, andere daarentegen zien deze crisis als een opportuniteit om hun aanbod te verbeteren en beter te voldoen aan de wensen van de klant.

Volgens mij is de combinatie van productinnovatie en een goede promotiecampagne (one-to-one marketing) het beste. Want alleen maar promoties geven, dit kan de TO’s alleen maar in moeilijkheden brengen... In deze moeilijke tijden is COMMUNICATIE van groot belang tussen touroperator, reisagent en klant. En natuurlijk een portie positieve ingesteldheid en inspelen op de markt!!

Geen opmerkingen: